Το καλοκαίρι το αποχαιρετίσαμε προ πολλού, τα σχολεία άνοιξαν και για αυτή τη σχολική χρονιά, τα μαθήματα ξεκίνησαν. Το να διαλέξουμε τη σχολική τσάντα ήταν το πρώτο μας μέλημα, αλλά και το πιο εύκολο.
Εύκολα εξίσου οργανώσαμε το γραφείο του παιδιού και το δωμάτιό του. Τώρα έχουμε έναν ακόμη στόχο, ίσως λιγότερο εύκολο.
Πώς θα βοηθήσω το παιδί μου στο διάβασμα;
Πολλοί γονείς αναρωτιούνται κι εμείς απαντάμε. Τα θετικά αποτελέσματα θα έρθουν βάζοντας πρόγραμμα, στοχεύοντας στην αυτονομία στο διάβασμα, με την επιβράβευση και την ψύχραιμη δική μας στάση.
Βάλτε πρόγραμμα
Το πρόγραμμα και η ρουτίνα βοηθά πολύ το παιδί. Με βάση το οικογενειακό χρονοδιάγραμμα καθιερώστε συγκεκριμένες ώρες αλλά και συγκεκριμένο χώρο που θα διαβάζει καθημερινά. Ξεκινήστε όσο το παιδί είναι ακόμη ξεκούραστο με τα πιο δύσκολα μαθήματα και αφήστε στο τέλος αυτά που του είναι ευκολότερα και πιο ευχάριστα. Μην ξεχνάτε τα ενδιάμεσα διαλείμματα, που και αυτά είναι καλό να ακολουθούν ένα στοιχείο ρουτίνας και σταθερότητας. Σε κάθε μία ώρα διαβάσματος για παράδειγμα ένα 15 λεπτο διάλειμμα κρίνεται απαραίτητο. Όταν το παιδί καθίσει για διάβασμα να είναι ξεκούραστο και να έχει φάει, για να μην σηκώνεται συνέχεια να τσιμπολογάει.
Στόχος η αυτονομία στο διάβασμα
Μην είστε συνέχεια πάνω από το παιδί όταν διαβάζει. Ο στόχος είναι να τα καταφέρνει μόνο του και να ζητάει τη βοήθειά σας όταν είναι απαραίτητο. Η αυτονομία στο διάβασμα θα έρθει με τον καιρό και πρέπει να ακολουθείται από την αυτονομία και σε άλλους τομείς. Σταδιακά αφήνετε το παιδί σας να τρώει μόνο του, να ντύνεται, να πλένεται, να συμμαζεύει την τσάντα και τα παιχνίδια του. Ένα παιδί δεν μπορεί να ανεξαρτητοποιηθεί στο διάβασμα όταν εμείς σπεύδουμε να του δένουμε τα κορδόνια, πριν ακόμη λυθούν, ή όταν δεν το αφήνουμε να βάλει νερό στο γυάλινο ποτήρι με το φόβο ότι θα σπάσει.
Κίνητρα εσωτερικά κι όχι ανταλλάγματα υλικά
Δίνετε εσωτερικά κίνητρα στο παιδί μιλώντας του για το πόσο σημαντική είναι η μελέτη και η γνώση που αποκομίζει από το σχολείο. Ως κίνητρο για να συγκεντρωθεί και να ολοκληρώσει γρήγορα τα μαθήματά του θα μπορούσε να λειτουργήσει και ο περισσότερος ελεύθερος χρόνος που θα έχει μετά. Δώστε του την υπόσχεση ότι θα παίξετε ή θα κάνετε κάτι μαζί μόλις τελειώσει τις σχολικές του υποχρεώσεις. Σε καμία περίπτωση δεν ανταμείβουμε με υλικά αγαθά.
Λεκτική επιβράβευση
Κάθε φορά που το παιδί καταφέρνει κάτι μην ξεχνάτε να το επιβραβεύετε λεκτικά. Γενικά η λεκτική επικοινωνία είναι πολύ σημαντική κι όχι μόνο στο διάβασμα. Να επαινείτε το παιδί σας συχνά τόσο για τα θετικά του χαρακτηριστικά όσο και για τις επιθυμητές συμπεριφορές και επιτυχίες του. Μην ανεβάζετε τον τόνο της φωνής και μην χρησιμοποιείτε χαρακτηρισμούς, αν το παιδί ενδεχομένως δεν καταλαβαίνει μία άσκηση. Τα παιδιά δεν έχουν τους ίδιους γνωστικούς μηχανισμούς με σας και πολύ εύκολα μετατρέπουν μια αρνητική φράση σας σε αυτοεικόνα. Η αυτοεικόνα συνδέεται με την αυτοεκτίμηση. Παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση παρουσιάζουν χαμηλότερη επίδοση στο σχολείο από τις πραγματικές τους δυνατότητες.
Η σύγκριση με τους άλλους
Για τους ίδιους λόγους αποφεύγετε την σύγκριση της επίδοσης του παιδιού με αυτή των αδερφών του ή άλλων μαθητών. Δείτε ακόμη και τα λάθη του μικρού σας μαθητή ως ευκαιρία για μάθηση κι όχι ως αφορμή για επίπληξη. Απεναντίας η καλή αυτοεικόνα, οι επιδοκιμασίες των ενηλίκων και η αίσθηση αποτελεσματικότητας μπορούν να κινητοποιήσουν το παιδί, ώστε να επιδίδεται στις σχολικές του υποχρεώσεις αδιαμαρτύρητα.
Η δική σας στάση απέναντι στο διάβασμα
Είστε γονείς που έχουν μανία με το άριστα και μια επιμονή στην σχολική απόδοση; Αγχώνεστε υπερβολικά, φωνάζετε και πιέζετε; Ένα σκηνικό με τσακωμούς και οικογενειακά δράματα την ώρα της μελέτης του παιδιού στο σπίτι δεν είναι κάτι ασυνήθιστο. Έχετε όμως υπόψη ότι όλα αυτά τσακίζουν το ηθικό ενός παιδιού, σαμποτάρουν την αυτοπεποίθησή του και απομακρύνουν από το στόχο, που είναι να βοηθήσετε το παιδί σας στο διάβασμα. Φροντίστε έγκαιρα να διαχωρίσετε το ρόλο του παιδιού από το ρόλο του μαθητή, ώστε το παιδί σας να νιώθει ότι το αγαπάτε και το θαυμάζετε ανεξάρτητα από τις επιδόσεις στο σχολείο. Και πάντα να θυμάστε ότι ο μαθητής είναι το παιδί κι όχι ο γονιός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου