Την ίδρυση ή τον εκσυγχρονισμό παραδοσιακών καφενείων στα χωριά χρηματοδοτούν τα τοπικά προγράμματα Leader, δίνοντας με τον τρόπο αυτόν ευκαιρίες κατά κύριο λόγο στους γεωργούς για συμπληρωματικό εισόδημα καθώς και σε όσους δεν ασχολούνται με τον αγροτικό τομέα να ασκήσουν αυτή την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Για παράδειγμα, υπάρχουν δράσεις για εκείνους που θέλουν να γυρίσουν στο χωριό τους και να ανοίξουν ένα μικρό καφενεδάκι ή μεζεδοπωλείο ή ουζερί.
Δράσεις που χρηματοδοτούν την ίδρυση ή την ανακαίνιση παραδοσιακών καφενείων,μεζεδοπωλείων και ουζερί «τρέχουν» αυτή την περίοδο μέσα από τα προγράμματαLeader για τα χωριά του Ψηλορείτη στο Ηράκλειο και το Ρέθυμνο, το συγκεκριμένο λήγει στις 22 Ιουλίου, για χωριά της Λίμνης Πλαστήρα στην Καρδίτσα (26 Ιουλίου) και για τηνΚαστοριά (έληξε 28 Ιουνίου 2013), ενώ αναμένονται πολύ σύντομα οι προκηρύξεις αντίστοιχων δράσεων από τις περιοχές του Ρεθύμνου, του Ηρακλείου, του Μεσολογγίου, τηςΑρκαδίας, της Λακωνίας, της Ναυπάκτου και της Αργολίδας.
Επιδοτήσεις
Οι μικρές επενδύσεις που γίνονται κινητοποιούν κι άλλους επαγγελματικούς κλάδους, οι οποίοι λόγω της κρίσης δεν δουλεύουν, όπως χτίστες, επιπλοποιοί, σιδεροκατασκευαστές, και κυρίως τοπικοί παραγωγοί γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, που μπορούν να προμηθεύουν τα καφενεία.
Το ποσοστό επιδότησης επί των δαπανών που απαιτούνται κινείται γύρω στο 50%και ανάλογα με την περιφερειακή ενότητα που κάνει την προκήρυξη το ανώτατο κόστος της επένδυσης κινείται γύρω στις 200.000 με 300.000 ευρώ.
Στο πλαίσιο της ανάδειξης νέου τουριστικού προϊόντος που θα διαφοροποιείται από τα συνηθισμένα χαρακτηριστικά, οι περιφερειακές ενότητες δίνουν έμφαση στη χρηματοδότηση δράσεων όπως παραδοσιακά καφενεία, ουζερί, μεζεδοπωλεία αλλά και παραδοσιακά παντοπωλεία.
Έτσι, για παράδειγμα μπορεί κάποιος που έχει κατά κύρια ή μερική απασχόληση τη γεωργική δραστηριότητα να ανοίξει ένα παραδοσιακό καφενείο και μέσα από αυτό να σερβίρει τοπικά γλυκίσματα, ποτά αλλά και μικρά πιάτα, με γεωργικά και κτηνοτροφικά προϊόντα της περιοχής του ή και της δικής του παραγωγής. Επίσης, ο υποψήφιος μπορεί να αναπτύξει συνέργειες με ενοικιαζόμενα δωμάτια, αγροτουριστικές μονάδες, τουριστικά και ταξιδιωτικά γραφεία της περιοχής, ώστε να μπορέσει η επιχείρησή του να γίνει περισσότερο κερδοφόρα.
Τα παραδοσιακά καφενεία στα χωριά αποτελούσαν πάντα έναν χώρο συνάθροισης των κατοίκων, όχι μόνο για ψυχαγωγικούς λόγους αλλά και για την ανταλλαγή απόψεων για θέματα και προβλήματα που απασχολούν τον τόπο τους. Η συμμετοχή τουριστών σε αυτήν τη διαδικασία ήταν και είναι πάντα μια μοναδική εμπειρία και οι περισσότεροι ξένοι που επισκέπτονται τη χώρα μας αναζητούν τα παραδοσιακά καφενεία.
Επιπλέον, μέσα από τις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος που δημοσιεύουν οι περιφερειακές ενότητες για να καλέσουν τους υποψήφιους προς επιδότηση, μπαίνουν συγκεκριμένες προδιαγραφές και τίθενται όροι για την ίδρυση και την ανακαίνιση καφενείων, μεζεδοπωλείων και ουζερί. Για την ακρίβεια, όσοι θέλουν να κάνουν τέτοιες επενδύσεις θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν οικοδομικά υλικά που θα ταιριάζουν με το περιβάλλον της περιοχής τους. Για παράδειγμα, πέτρα, κεραμοσκεπή, σκεπή από πλάκες, ξύλινα παράθυρα, πλακόστρωτες αυλές, ξύλινα ή σιδερένια τραπεζάκια και καθίσματα κ.λπ.
Επίσης, δεν θα πρέπει δορυφορικές κεραίες, ηλιακοί θερμοσίφωνες, φωτοβολταϊκά πάνελ να είναι σε ορατό σημείο, ώστε να μη χαλάει η αισθητική του χώρου.
Αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά - υλικά κατασκευής
Οι όροι και οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι νέες επιχειρήσεις.
Οι Ομάδες Τοπικής Δράσης που διαχειρίζονται τις χρηματοδοτήσεις και δέχονται τις προσκλήσεις έχουν βάλει συγκεκριμένους όρους αλλά και προϋποθέσεις για το πώς θα πρέπει να είναι διαμορφωμένα τα παραδοσιακά καφενεία, μεζεδοπωλεία και ουζερί.
Οι κανόνες αυτοί ισχύουν λίγο - πολύ με ορισμένες διαφοροποιήσεις και για άλλες περιφερειακές ενότητες που ετοιμάζονται να προκηρύξουν χρηματοδοτικές ενισχύσεις σε όσους θέλουν να ανοίξουν ή να εκσυγχρονίσουν τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις τους.
Είναι, λοιπόν, χαρακτηριστικές οι προϋποθέσεις που βάζει η Ομάδα Τοπικής Δράσης «Ψηλορείτης» για την ίδρυση ή την ανακαίνιση παραδοσιακών καφενείων σε 13 χωριά.
Το σύνολο των δομικών κατασκευών, των αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών και των υλικών κατασκευής και εξοπλισμού θα πρέπει να εναρμονίζεται με το φυσικό περιβάλλον, την αρχιτεκτονική κληρονομιά και τις παραδοσιακές τεχνικές και χρήσεις που επικρατούν στο κάθε δημοτικό διαμέρισμα ή οικισμό και δεν πρέπει να έρχονται σε αντίθεση με την αισθητική του χώρου.
Θα πρέπει να επιλέγονται διακοσμητικά στοιχεία που θα έχουν σχέση με την τοπική παραδοσιακή αισθητική και αρχιτεκτονική και θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση καλαίσθητων και ελκυστικών χώρων.
Είναι σκόπιμη η προτίμηση σε διακοσμητικά στοιχεία που αναδεικνύουν την ιδιαιτερότητα του κάθε δημοτικού διαμερίσματος ή οικισμού.
Να υπάρχουν ενημερωτικοί πίνακες (πίνακες ανακοινώσεων) για την ανάρτηση των ανακοινώσεων του Δήμου της κάθε περιοχής αλλά και των διενεργούμενων εκδηλώσεων για την ενημέρωση των κατοίκων.
Οι πίνακες πρέπει να είναι τοποθετημένοι σε εμφανή σημεία του καφενείου έτσι ώστε να υπάρχει πρόσβαση στους θαμώνες.
Οι επωνυμίες των επιχειρήσεων και οι επιγραφές τους θα περιλαμβάνουν μόνο ελληνικές λέξεις.
Σε κάθε περίπτωση απαγορεύεται η χρήση ξένων λέξεων ως επωνυμία ή διακριτικός τίτλος επιχείρησης.
Τα καφενεία μπορούν να τοποθετούν ευδιάκριτες και καλαίσθητες πινακίδες με συμβολισμούς από την περιοχή, εφόσον το επιθυμούν.
Απαγορεύονται:
Η τοποθέτηση κεραιών τηλεόρασης, δορυφορικών κεραιών κ.λπ. σε ιδιαιτέρως εμφανή σημεία των καταστημάτων.
Η τοποθέτηση ηλιακών θερμοσιφώνων, φωτοβολταϊκών πλακών σε εμφανή σημεία των κτισμάτων.
Η τοποθέτηση τυποποιημένων διαφημιστικών τεντών κλπ.
Η χρήση πλαστικών τραπεζοκαθισμάτων ή άλλων πλαστικών ειδών εξοπλισμού.
Σε ό,τι αφορά τον εσωτερικό χώρο και τον εξοπλισμό:
Η διαμόρφωση του χώρου και ο εξοπλισμός, σε συνδυασμό με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, πρέπει να διευκολύνουν την ανάδειξη των τοπικών εθιμοτυπικών ενός παραδοσιακού καφενείου.
Ο εξοπλισμός θα πρέπει να επαρκεί χωρίς να δημιουργεί συνωστισμό στον χώρο και να επιτρέπει την ελεύθερη διακίνηση των θαμώνων.
Για τη θέρμανση του εσωτερικού χώρου (εφόσον απαιτείται), να προτιμηθούν παραδοσιακά μέσα όπως ξυλόσομπα κ.λπ. Σε περίπτωση που υπάρχει κεντρική θέρμανση, τα σώματα δεν θα πρέπει να είναι εκτεθειμένα αλλά να καλύπτονται από καλαίσθητες σίτες σε αισθητική αρμονία με τον χώρο.
Ο χώρος θα πρέπει να διαθέτει επαρκή φυσικό φωτισμό.
Οι καρέκλες θα πρέπει να είναι παραδοσιακού τύπου, ξύλινες με ή χωρίς φυσική ψάθα και τα τραπέζια από ξύλο ανάλογου τύπου και χρώματος.
Θα πρέπει να είναι καλαίσθητα, να ταιριάζουν με την αισθητική του χώρου, να διατηρούνται σε καλή κατάσταση και να είναι πάντα καθαρά.
Γενικά, πρέπει να επιδιώκεται η χρήση προϊόντων τοπικής χειροτεχνίας για τη διακόσμηση της αίθουσας και το σερβίρισμα ποτών και εδεσμάτων.
Τα σερβίτσια θα πρέπει να είναι καθαρά, καλής ποιότητας. Μπορεί να είναι κεραμικά ή από πορσελάνη. Σε κάθε περίπτωση, όταν υπάρχουν παραδοσιακά σκεύη για το σερβίρισμα του εκάστοτε εδέσματος καλό θα ήταν να χρησιμοποιούνται.
Τα ποτήρια πρέπει να είναι γυάλινα, σε σχήμα και μέγεθος ανάλογα με το ποτό που σερβίρεται. Απαγορεύεται η χρήση διαφημιστικών ποτηριών ή άλλων σκευών σερβιρίσματος.
Εξωτερικοί χώροι (αν υπάρχουν)
Σε περίπτωση που το καφενείο διαθέτει αυλή (ελεύθερο χώρο), αυτός θα πρέπει να είναι καλαίσθητος, καθαρός και σε αρμονία με το περιβάλλον.
Συνιστάται η χρήση εδώδιμων καλλωπιστικών φυτών και λουλουδιών. Τα φυτά θα πρέπει να τοποθετούνται σε πήλινες και καλαίσθητες γλάστρες.
Στους εξωτερικούς χώρους, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται τραπέζια και καρέκλες (από ξύλο ή μέταλλο) που παραπέμπουν στην τοπική παραδοσιακή αρχιτεκτονική και βρίσκονται σε αρμονία με το ύφος της επιχείρησης.
Σε περίπτωση που απαιτείται σκίαση είναι προτιμότερο αυτή να γίνεται με φυσικό τρόπο π.χ. δέντρα.
Επιδότηση για ίδρυση παραδοσιακού ουζερί.
|
Τι ισχύει για τις επενδύσεις σε Καρδίτσα και Καστοριά.
Αλλά και στις περιοχές της Καρδίτσας και της Καστοριάς στη διαδικασία της αξιολόγησης δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα σε επενδυτικά σχέδια που θα ικανοποιούν κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
Αρχιτεκτονική προσέγγιση: Χρήση υλικών και τεχνικών που σχετίζονται με την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, π.χ. πέτρα για την ορεινή, ωμόπλινθοι για την πεδινή ζώνη.
Λειτουργική προσέγγιση: Οργάνωση περισσοτέρων οικονομικών και παραγωγικών δραστηριοτήτων πλην της εστίασης.
Οργανωτική προσέγγιση: Συνεργασία ή δικτύωση της επιχείρησης.
Απασχόληση νέων ανθρώπων που διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες και κυρίως σύγχρονη αισθητική καλλιέργεια.
Καταστήματα πώλησης τοπικών προϊόντων
Επίσης στις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος των Ομάδων Τοπικής Δράσης τωνLeader των περιφερειακών ενοτήτων περιλαμβάνονται και χρηματοδοτήσεις δράσεων για τη δημιουργία μικρών καταστημάτων που πωλούν τοπικά προϊόντα. Αποστάγματα, κρασί,αρωματικά φυτά, αλλαντικά κ.λπ. Σε αυτά προτεραιότητα έχουν φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Και σε αυτές τις περιπτώσεις λαμβάνονται υπόψη αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά στοιχεία, τα είδη των προϊόντων που θα περιλαμβάνονται, η δικτύωσή τους (είτε με τη δημιουργία νέου δικτύου ή την αξιοποίηση του υπάρχοντος) κ.ά.
Γι' αυτές τις δράσεις τα ποσοστά επιδότησης είναι πάλι 50% και το κόστος παρεμβάσεων είναι έως 300.000 ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου